Saturday, May 2, 2009

Jangan lupa ibu dan bapa mu


YANG TINGGAL MESTI TERUSKAN HIDUP

April 14th, 2009 by ilhamdanish

Aku dah lama tak jengok friendster ni… lama tak menulis, sebab hati aku kaku dan pilu. arwah baba tinggalkan kami sekeluarga pada 22.12.2008. sebelum tu sibuk balik kampung jengok arwah di hospital. sekarang dah tak ada apa nak di sibukkan. tinggal lagi seornag ibu untuk dijaga. bukan jaga apa pun. hanya sekadar selalu balik jengok dia, tahu keperluan dia. lagi bagus kalau aku dapat di tukarkan ke kelantan. biar boleh duduk dengan dia. bersama dia.

wahai anak-anak… jangan lupakan ibu bapa. sibuk macammana pun seorang anak, ingat la pada mak dan ayah kat kampung. biar lah mereka sihat lagi, biar la apa alasan pun. masa orang tua adalah, kita nak balik. tak ada orang tua nanti, dah tak ada siapa lagi nak tunggu kita di kampung. kalau waktu itu baru nak menyesal, dah tak guna kawan. langsung dah tak guna.

dalam hidup ni, keghairahan mencari duit, pangkat dan nama tak dapat di elakkan. cuma sayang. hal itu buat kita lupa tanggungjawab, sebagai anak, sebagai suami, juga sering lupa sebagai isteri, malah ibu bapa kepada anak-anak. hidup umpama roda, berpusing, nanti akan tiba masa pula kita terima itu dari anak-anak. dua kali ganda lebih hebat tentunya.

sayangi ibu bapa waktu mereka masih ada… biasa je bunyinya. tetapi apa cara kita sayangi mereka. telefon seminggu sekali pun tidak. malah ada juga anak yang tak tahu malu, suruh mak jagakan anak-anaknya yang hampir setengah dosen. tetapi keperluan, hati emaknya langsung tidak di jaga. anak tak tahu malu dan tak sedar di untung. memang manusia tidak berguna…!! si emak merangkak menagih kasih dengan anak orang lain, orang yang tak ada kena mengena dengannya. minta di bawa kesana, minta di bawa kesini. sampai orang naik menyampak dan meluat.ada anak gaji besar, tapi nak bawa mak pergi belanja barang dapur pun tak boleh… memang manusia selalu lupa…

No comments:

Post a Comment