Tuesday, June 16, 2009

Aku mengaku, aku bukan kawan yang baik...







Ughhh... ngantuk sangat dah ni sebenarnya. jam dah 12.42pm waktu aku baru nak menulis ni. tapi, kepala tengah runsing memikirkan banyak perkara. kerja, kawan-kawan...


kawan-kawan... sebenarnya, aku masih belum faham apa maksud dan peranan kawan. aku, ada kawan ke...? kenapa aku tanya macamni? kenapa aku tak boleh bertanya? benda ni selalu merunsingkan aku. merungsingkan...? aku tak jujur ke berkawan....? entah aku tiada kawan atau aku sendiri yang tidak menghargai kawan.
dah menginjak 27... tak lama lagi dah nak masuk 27 tahun. tapi, kawan pun aku tak kenal dan tak faham lagi. pentingnya kawan, apa...? emm... kawalau zaman sekolah, pentingnya kawan ialah bila nak salinbalik nota yang tertinggal... untuk diajak berborak... emm... kongsi masalah tu tak lah... sebab masa sekolah, aku sangat tertutup. kira belum terbukak kepercayaan kepada orang lain, selain diri sendiri.
kawan bila masuk u... emm... boleh dikatakan tiada. aku bukan kera sumbang. aku ni peramah orangnya. walaupun tak cantik, tak jelita, tak langsing... aku agak terkenal juga... sebab gemok kot... hahaha. tapi semua untuk borak2 je. masih untuk hal luar sahaja. belum juga terbuka kepercayaan pada sesiapa. walaupun ramai kakak2 angkat masa ni. dengan diorang pun aku tak open sangat.
part time dip in psikologi pun... aku tak ambil peluang close dengan sesiapa.
2nd time masuk college, aku jumpa seorang kawan rapat. kira half hidup aku, aku share dengan dia. half... kami rapat sangat sampai ada yang mula bersangka tak baik... biasalah... kalau faham... faham lah... malas nak terang. sebab benda ni bagai belati lutsinar yang merobek hati untuk kali kedua. masalah ni aku dah jumpa masa sekolah menengah. jadi tak heran sangat.
sekarang dah keje... berpuluh tahun ni... cuma ada beberapa je yang selalu bersama... emm... macam mana nak kata? yang kita tak putus hubungan... yang selalu menghubungi kita susah dan senang... tak tahu lah orang lain faham ke tidak. tapi sebenarnya, walaupun ada kawan baik dari zaman kolej, tapi. ingatan pada adik beradik sulung kelas teknik, SMU A AMIR INDERA PETRA, kira susah nak lupa. walaupun aku tahu, aku bukan sesiapa. untuk dikenang dan diingat, waktu susah, apatah lagi di hari bahagia kalian... tapi ini lah... Normi, Azmani, Mie-G... antara kawan yang masih suam-suam kuku je... bertanya kabar. baru sangat kiranya... baru beberapa hari lalu atau semalam je berhubung.

pun begitu, yang paling baik aku rasa... Normi... kawan yang banyak aku sakitkan hatinya... eh, jangan salah faham. aku bukan jenis suka nak sakitkan hati orang dengan sengaja. kami ni macam lagit dan bumi katanya. pendapat kami tak sama. kami sangat berbeza... jadi selalu la bertengkar. tapi tak la sampai tarik rambut. abih2 pun. senyap je la... beberapa minggu... tak pun... sebulan... nanti kami bertegur sapa balik... haih... dia memang baik sebab tak serik berkawan dengan aku. KESABARAN MU AKU RESPECT LA KAWAN... huhuhu...

Aku susah hati juga... wajar ke teruskan, sedangkan setiap perkataan yang kita lafazkan, menyiat hati kawan yang kita sayang, kita pertahankan.

wajar ke... nak di teruskan... sedangkan kita berasa susah, setiap kali dia menyepi, tanda ada perkataan atau perbuatan yang mengasari hatinya...

mungkin ke aku patut lepaskan sahaja seorang kawan, demi menjaga hati... demi tidak melukai hatinya... kerana aku tidak mungkin akan berpura-pura dalam hidup... aku tidak mungkin akan menekan perasaan aku demi orang lain. keegoan aku... kalau aku berusaha sedaya upaya menjaga perasaan orang lain, itu tandanya aku tidak jujur dalam berkawan... macammana... normi, aku mintak maaf... aku tak tahu nak buat macammana.

No comments:

Post a Comment